Kapcsolódó anyagok:

Lindbergh a Wikipédián

Lindberh youtube

A relülés és a repülőgép

Charles Lindbergh elsőként repülte át az óceánt...?

Lindbergh repülése - korabeli újságcikkMindenki úgy tudja, hogy Charles A. (1902-74) Lindbergh amerikai pilóta repülte át elsőként az Atlanti-óceánt 1927-ben….

Csakhogy az Atlanti-óceánt elsőként 1919. május 8-ától 31-éig repülték át a New York-i Rockaway és az angliai Plymouth között, leszállásokkal megszakítva Newfoundlandon, az Azori-szigeteken és Lisszabonban. A leghosszabb leszállás nélküli szakasz a newfoundlandi Trepassey és az Azori-szigeteken fekvő Horta közötti 1900 kilométer volt, amelyet 15 óra és 18 perc alatt tettek meg. Az amerikai Albert Cushing Read (1887-1967) volt a parancsnoka annak a három NC-4 típusú (ezért Nancynek becézett) repülőgépből álló köteléknek, amely megtette a 28 napig tartó utat. Az idő nagy része a szárnyakkal felszerelt csónakokra emlékeztető gépek javításával telt el.

Leszállás nélkül először John Alcock (1892-1919) és Arthur Whitten Brown (1886-1948) repülte át az Atlanti-óceánt 1919. június 14-15-én. Egy Vickers Vimy típusú gépen tették meg a newfoundlandi St. John’s és az írországi Clifden közötti 3040 kilométeres utat három perc híján 16 óra alatt. A köd, a hó és a jég miatt többször majdnem lezuhantak, s leszállásuk is kis híján katasztrofálisra sikerült. Keletről nyugat felé elsőként a brit George Herbert Scott parancsnoksága alatt repült át egy R34 típusú léghajó Skóciától Long Islandig. 1919. július 2-án indultak útnak. A 4800 kilométeres utat négy és fél nap alatt tették meg. Ezután visszafordultak, vagyis ez volt az első oda-vissza légiút az Atlanti-óceán fölött. 1922-ben Gago Coutinho (1869-1959) és Sacadura Cabral (1881-1924) portugál pilóták repülték át az óceánt többszöri leszállással és három gépet felhasználva Lisszabontól Rio de Janeiróig. 1924 októberében egy német Zeppelin-típusú léghajó repült New Jersey-be, 1924 áprilisában pedig négy brazil pilóta repült át Genovából Brazíliába.

Vagyis tulajdonképpen meg sem tudjuk mondani, milyen sokan repülték át az óceánt Charles Lindbergh előtt, mert ehhez össze kellene adnunk a különböző repülők és léghajók személyzetének létszámát.

Lindbergh nem azért lett híres, mert elsőként, vagy azért mert leszállás nélkül repült az óceán fölött − hanem kizárólag azért, mert az utat egyedül tette meg.

Detroitban született, s mérnöki végzettséget szerzett a Michigani Egyetemen. Húszéves korában repült először, s légi mutatványaival elnyerte a Daredevil („fenegyerek”) Lindbergh nevet. 1925-ben elvégezte a hadsereg repülős iskoláját. Az amerikai légiposta-szolgálat gépein teljesített szolgálatot, majd az úgynevezett „jószándék túrán” végigrepülte Latin-Amerika országait (1927-28). Raymond Orteig, két New York-i szálloda tulajdonosa 1919-ben kitűzött egy 25 000 dolláros díjat annak a pilótának, aki egyedül és egyhuzamban végigrepüli a New York és Párizs közti távolságot. Több bátor pilóta is kísérletet tett a díj elnyerésére, de valamennyien kudarcot vallottak, lezuhantak vagy eltűntek.

Lindbergh és gépe

Lindbergh 1927. május 20-án szállt fel Spirit of St. Louis (St. Louis szelleme) elnevezésű repülőgépével − valószínűleg azért nevezték így, mert St. Louis üzletemberei támogatták anyagilag a vállalkozást. A gépet a San Diego-i Ryan Airlines nevű cég tervezte és készítette el. Lindbergh se rádiót, se ejtőernyőt nem vitt magával, hogy ezzel is könnyebb legyen a gép, csak üzemanyagot, vizet és szendvicseket. Május 21-én délelőtt 10 óra 22 perckor szállt le 33 és fél órás repülés után a párizsi Le Bourget repülőtéren. Százötvenezer fős tömeg rohanta meg a repülőteret, és az ünneplők fél órán keresztül hurcolták a pilótát a vállukon.

Lindbergh világhírre tett szert, s ettől kezdve bármi történt vele, számíthatott a sajtó érdeklődésére. Kilenc amerikai és öt európai kitüntetést kapott, mindenhol lelkesen ünnepelték, ő pedig bejárta a világot, és népszerűsítette a repülést. A Time magazin őt nevezte először „az év emberének”, s még egy új táncot is elneveztek róla.

Ugrás az oldal tetejére

Napjaink főlap

Copyright by PaTi 2014